ႀကိဳလွည့္ပါ့၊ ဆံေကသြယ္

“လက္ေရတျပင္တည္း …

ႏွီးေဒါင္းလန္းႀကီးေတြနဲ႔

ဝိုင္းဖြဲ႕ကာစားၾကသည္။

ျမမဒီခင္ …

ခပ္ငယ္ငယ္ ေတးဆိုၾက၊

ျမဴးေပ်ာ္ၾက …”

သ႐ုပ္ေဖာ္ စိုးဝင္းၿငိမ္း

နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္ရဲ႕ “လက္ေရတျပင္တည္း” သီခ်င္းက အခုထိမ႐ိုးႏိုင္တဲ့ ေခတ္မီေနဆဲ သီခ်င္း ျဖစ္တယ္။ သီခ်င္းပါ အေၾကာင္းအရာထက္ “ညီၫြတ္ေရးနဲ႔ အသက္ရွည္ရွည္၊ ခင္ခင္မင္မင္ လက္ေရ တျပင္တည္း၊ ေရွးကေတာ့ ပိုခ်စ္ၾကတယ္” ဆိုတဲ့ စာသားေလးဟာ က်စ္လ်စ္သိပ္သည္းမႈနဲ႔အတူ ဒီကေန႔ ဒီတိုင္းျပည္ ဒီလူမ်ိဳးအေနနဲ႔ အလိုအပ္ဆံုးအရာ ျဖစ္ေနလို႔ပါပဲ။ ဟုတ္ပါတယ္။ ညီၫြတ္ေရး အေရးတႀကီး လိုတယ္။ အသက္ရွည္ရွည္ ေနထိုင္လုပ္ကိုင္ ၾကရမယ့္ က်န္းမာေရးေတြလည္း လိုအပ္တယ္။ အသက္ရွည္သည္ႏွင့္အမွ် တိုင္းရင္းသား ျပည္သူ အားလံုး (ဝါ) ျမန္မာျပည္သားအားလံုး ခ်စ္ခ်စ္ၾကည္ ၾကည္ ခင္ခင္မင္မင္ ရွိၾကဖို႔လည္း အမ်ားႀကီးလိုအပ္ တယ္။ တေျမတည္းေန တေရတည္းေသာက္ေတြခ်င္း မွာ အခြင့္ အေရး တန္းတူရွိၾကရမယ္။ ဘယ္သူက သာရမယ္၊ ဘယ္သူပိုနာရမယ္ မရွိရဘူး။ ဒီေဒါင္း လန္းထဲက ထမင္းနဲ႔ဟင္းဟာ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ တယ္။ ဒီလိုလူမႈစ႐ိုက္မ်ိဳးဟာ ျမန္မာမွာ ဟိုေရွးအတီ အေတက တည္းက သေႏၶတည္ရွိခဲ့တယ္။ ပေယာဂေတြ၊ လက္နက္ေတြ၊ အာဏာေတြေၾကာင့္သာ စိတ္ဝမ္းကြဲခဲ့ၾကတာ။

ဒါေၾကာင့္ “ညီၫြတ္ေရးနဲ႔ အသက္ရွည္ရွည္ ခင္ခင္မင္မင္၊ လက္ေရတျပင္တည္း၊ ေရွးကေတာ့ ပိုခ်စ္ၾကတယ္” ဆိုတာ ေခတ္တိုင္းနဲ႔ လူသားအား လံုးနဲ႔သက္ဆိုင္တယ္ မဟုတ္လား။

မႏၲေလးသားမွန္ရင္ ဒီ “လက္ေရတျပင္တည္း” သီခ်င္းကို သိရွိႏွစ္သက္ၾကတာခ်ည္းပါပဲ။ နန္းေတာ္ ေရွ႕ဆရာတင္က ဒီသီခ်င္းကို ေလဘာတီ မျမရင္ အတြက္ ေရးစပ္ေပးခဲ့တာပါ။ ေလဘာတီက ၿမိဳ႕မနဲ႔ အၿငိမ့္ၫြန္႔ေပါင္းမွာလည္း ဒီသီခ်င္းကို သီဆိုခဲ့ပါသ တဲ့။ ကိုလိုနီေခတ္က သာစည္ ဒိစႀတိတ္ထဲမွာ ပါဝင္ ၿပီး အခုဝမ္းတြင္းၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ တည္ရွိတဲ့ မျမရင္ရဲ႕ ေမြးဇာတိ ေရႊဖလားကန္ရြာေလးကို သီခ်င္းေရးဆရာ နန္းေတာ္ ေရွ႕ ဆရာတင္ကလည္း ေရာက္ဖူးပါသတဲ့။ ရြာမွာ “ဆိုင္းၿငိမ့္” (ဆိုင္းအဖြဲ႕က အၿငိမ့္ခန္းပါတဲ့အစီ အစဥ္) အဖြဲ႕က ေတာမင္းသမီးေလး မျမရင္ကို ဆရာတင္ ေတြ႕သြားၿပီးေနာက္ပိုင္း မျမရင္က မႏၲေလး တက္လာကာ နာမည္ေက်ာ္ မင္းသမီးႀကီးျဖစ္သြားတဲ့ အထိ ဆရာတင္က ဆရာလို၊ ဦးေလးလိုေစာင့္ေရွာက္ ခဲ့ပါသတဲ့။ ဒါေၾကာင့္လည္း မျမရင္တို႔ “ေရႊဖလားကန္” ရြာကို မျမရင္နဲ႔အတူ ဆရာတင္လည္း မၾကာခဏ ေရာက္သလို၊ မျမရင္ မပါဘဲလည္း ဆရာတင္ တေယာက္တည္း ေရာက္လာတတ္ပါသတဲ့။

ဒီေတာ့ နန္းေတာ္ေရွ႕ ဆရာတင္က မျမရင္ရဲ႕ ငယ္ဘဝကိုလည္း သိတယ္။ မျမရင္ရဲ႕ ဇာတိရြာနဲ႔ လည္း ကြ်မ္းဝင္တယ္။ မျမရင္ရဲ႕ အမူအက်င့္ စ႐ိုက္ ကိုလည္း ရင္းႏွီးတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း “ျမမဒီခင္ ခပ္ငယ္ငယ္ ေတးဆိုၾက၊ ျမဴးေပ်ာ္ခဲ့ၾက” တဲ့။ ေရႊ ဖလားကန္ရြာနဲ႔ ရြာဝန္းက်င္ျမင္ကြင္းကို လက္ေရ တျပင္တည္းသီခ်င္းမွာ ထည့္စပ္ခဲ့တာပါ။ မႏၱေလး က ဘုရင့္ေနျပည္ ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးျဖစ္ေပမယ့္ ေရႊဖ လားကန္ရြာကေတာ့ ေဝးသီေခါင္ (မန္းေျမ၊ မန္းေရ နဲ႔ေဝး) တဲ့ ေက်းလက္မို႔ အဲဒီေခတ္အခါအထိ ရြာမွာ ထမင္းစားၾကရင္ “ေဒါင္းလန္း” နဲ႔ပဲ စားၾကတာေပါ့။ ဒီေနရာမွာ စကားစပ္လို႔ တေန႔မေန႔ကပဲ ႐ုပ္ျမင္ သံၾကားက ပုပၸားမွာရွိတဲ့ စားေသာက္ဆိုင္တဆိုင္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အစီအစဥ္တခုထုတ္လႊင့္တဲ့အခါ ဟင္း ေတြပါ တခါတည္းထည့္ႏိုင္တဲ့ အကန္႔ေတြပါၿပီး ထမင္းပါ ထည့္စားလို႔ရတဲ့ “ယြန္း” ပန္းကန္ျပားကို “ေဒါင္းလန္း” လို႔ သံုးႏႈန္းသြားတာ ၾကားရပါတယ္။ မဟုတ္ဘူးထင္ပါရဲ႕။ ေဒါင္းလန္းက လူငါးေယာက္ေလာက္ တခါတည္း ေတာဓေလ့၊ ေတာစ႐ိုက္ ယာခင္း၊ ကိုင္းခင္းက အျပန္ ခါးပံုထဲ စားေကာင္းသမွ်ဟင္းရြက္ ခ်ဥ္ရြက္ေလးေတြ ဝိုင္းဖြဲ႕ထိုင္စားလို႔ရၿပီး ဘာ အကန္႔မွမပါတဲ့ ယြန္းဗ်ပ္ႀကီးပါ။ ထြာဆိုင္ေလာက္ အျမင့္ရွိတဲ့ ပတ္ပတ္လည္ ခြာေဒါက္ေတြ ပါပါတယ္။ အဲဒီအထဲ ထမင္းေတြေရာ၊ ဟင္းေတြေရာ၊ ဟင္းခ်ိဳ၊ ခ်ဥ္ရည္ေရာ တခါတည္းပံုၿပီး ထည့္ၿပီးစားၾကရတာ။ သူ႔လက္ကဟင္းရည္လည္းကိုယ့္ဘက္စီး၊ ကိုယ့္လက္ နဲ႔ နယ္ဖတ္ထားတဲ့ ဟင္းရည္လည္း သူ႔ဘက္စီးေပါ့။ အဲဒါ “လက္ေရတျပင္တည္း” ပါပဲ။

မျမရင္ရဲ႕ ေမြးဇာတိ ရြာနီးဝန္းက်င္က ယာခင္း၊ ကိုင္းခင္းေတြ စည္း႐ိုးေတြ၊ စည္း႐ိုးကန္သင္းေတြမွာ လည္း အေလ့က်ေပါက္တဲ့ ဟင္းရြက္ေတြကလည္း ေပါပါဘိသတဲ့။ ခူးလာၿပီး စားခါနီးမွ ဖိုခံုေလာက္ ေပၚက ေျမအိုးထဲ ငါးပိေလး နည္းနည္းထည့္ၿပီး ေရာက်ိဳလိုက္တာပါ။

“ေတာရြာသူတို႔အိမ္မယ္ ေမာင္ရယ္ …

ၿမိန္ဖြယ္ပထမင္း

မိုးေမွ်ာ္င႐ုတ္သီးေထာင္းနဲ႔

ကိုဘိုေကရယ္ …

ေဒါင္းလန္းႀကီးရဲ႕အလယ္ …” မွာ

မိသားစု ဝိုင္းဖြဲ႕ၾကတယ္။

ဟင္းအေနနဲ႔က …

“တံစို႔ေပၚမွာ ကင္တယ္ဆူရင္ခပ္ၿပီး

ဟင္းရြက္ကန္စြန္းေပါင္းနဲ႔

ေရအင္တံုဝယ္ …

ေသာင္းေျပာင္းေရာလို႔နယ္ …” တဲ့။

ပြက္ပြက္ဆူ ဟင္းခ်ိဳရည္နဲ႔ေပါ့။

တံစို႔ေပၚမွာ ကင္ထားတဲ့ တခြက္တည္းေသာ

အသားဟင္းက ဘာပါလိမ့္ …။

ေဟာဒီမွာ …

“ေခ်ာင္းေပါင္မွာ … ျဖတ္လာရွာတဲ့ …

ပုတတ္ကေလး … နီၾကင္ၾကင္ရယ္ …

ႏြယ္ႀကိဳးရွည္နဲ႔သြယ္ …” ၿပီး ဖမ္းလာတဲ့ ပုတတ္ကို အေရဆုတ္ၿပီး နႏြင္းေလး၊ ဆားေလးနဲ႔ နယ္၊  တံစို႔ထိုး၊  မီးကင္ထားလိုက္တာ  အနံ႔ေလး သင္းလို႔ ေမႊးလို႔။

အဲဒီဟင္းေတြနဲ႔ မိသားစု ေဒါင္းလန္းႀကီးတခ်ပ္ ေဘး ဝိုင္းဖြဲ႕ထိုင္ကာ လက္ေရတျပင္တည္းစားေသာက္ ၾကရတဲ့ ငယ္ဘဝကို မျမရင္က လြမ္းတာပါ။ ရတနာ ပံုေရႊၿမိဳ႕ေတာ္မွာ စားပြဲနဲ႔ ကုလားထိုင္နဲ႔၊ တိုက္ပန္း ကန္ျပားနဲ႔ အလယ္တည္ ပန္းကန္လံုးနဲ႔ ဟင္းမည္ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာ၊  ဇြန္း  ခက္ရင္း  ကိုင္ၿပီး  ဟန္လုပ္ စားရတဲ့ဘဝ မုန္းပါ့။

ဒါေၾကာင့္…

“ငယ္မူကို မေဖ်ာက္ႏိုင္ဘူး

ေပ်ာ္ေလာက္ဖြယ္ … မယ္ရင္ … ရယ္

လြမ္းပါဘိတယ္။

ပ်ိဳ႕ဇာတိႏြယ္၊ ပ်ိဳတို႔ဇာတိႏြယ္ …” လို႔ ဆရာတင္က မျမရင္ကို ကိုယ္ခ်င္းစာနာစြာ ေရးဖြဲ႕ ခဲ့တာေပါ့။ မျမရင္ေလးအေပၚ ငယ္ကတည္းက သံေယာဇဥ္ႀကီးခဲ့သူဆိုေတာ့ နာမည္ေက်ာ္ အၿငိမ့္ မင္းသမီး တေယာက္အေနနဲ႔ ဥစၥာဓနၾကြယ္ဝၿပီး ဩဇာအာဏာရွိ၊ လက္ညႇိဳးၫႊန္ရာ ေရျဖစ္ႏိုင္တဲ့ တဦးတေယာက္က အပိုင္စီးၿပီး ေရႊေလွာင္ခ်ိဳင့္ထဲ ထည့္ခံထားရတဲ့ မျမရင္ေလးဘဝကို ဆရာတင္က စာနာသနားေနမွာေပါ့။

ဆရာတင္က ေရႊဖလားကန္ရြာေလးကို ေရာက္ ဖူးေနေတာ့ မျမရင္ေလး လြမ္းေနေလာက္တဲ့ ရြာက ျမင္ကြင္းေလးကိုလည္း ေသခ်ာထည့္ၿပီး အမွတ္ရေစပါေသးရဲ႕။

“မိုး… တိမ္ယံကာကြယ္…၊

ယာလယ္ျပင္ လမ္းမွာလ

ထန္းပင္၊ ထန္းလက္… ထန္းရြက္ေတြက

အသြယ္သြယ္ပါ ေမာင္ရယ္…၊

ျမရင္တို႔ရြာ…၊ ႐ိုးရာဇာတိႏြယ္…

ဪသာ္… လမ္းစဥ္လမ္းဆက္ လမ္းမ်က္စိ ေတာင္မွ လည္ပါတယ္ေမာင္ရယ္…” တဲ့ေလ။ ဟုတ္မွာေပါ့။ မျမရင္ ငယ္ငယ္က “လမ္းမ်က္စိ” လည္ေလာက္ေအာင္ ထန္းေတာႀကီးက အုပ္ဆိုင္း မိႈင္းညႇိဳ႕ေနမွေတာ့။ မျမရင္ေမြးၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၁၀ဝ ျပည့္ခ်ိန္ ေရႊဖလားကန္ရြာကို က်ေနာ္တို႔ေရာက္သြား ခ်ိန္မွာေတာင္ လက္က်န္ ထန္းေတာအစြန္းအစကို ေတြ႕ခဲ့ေသးတာပဲ။ အဲဒီ လက္က်န္ ထန္းေတာက ထန္းပင္ေတြၾကားမွာ မျမရင္ လွဴဒါန္းေရစက္ခ်ခဲ့တဲ့ ဇရပ္ေလးလည္း က်န္ေကာင္းက်န္ရာ က်န္ေနေသးတယ္။

ဒီသီခ်င္းမွာ ဦးေလးဆရာ၊ အစ္ကိုဆရာရင္းျဖစ္ တဲ့ နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္က မျမရင္ကို အေၾကာင္း သိမို႔ ကလိလိုက္ပါေသးတယ္။ အခုလို ေလဘာတီ မျမရင္အေနနဲ႔ နာမည္မေက်ာ္ခင္ ေရႊဖလားကန္ရြာ က “ဆိုင္းၿငိမ့္” မင္းသမီးေလး မျမရင္ ဘဝမွာ လူငယ္သဘာဝ တရြာတည္းေန၊ တရြာတည္းသားနဲ႔ သံေယာဇဥ္ ရစ္ပတ္ေႏွာင္ဖြဲ႕ခဲ့ပါသတဲ့။ တရြာတည္း သားေလးက အဲဒီေခတ္ ကိုလူပ်ိဳ ကာလသားတို႔ထံုးစံ ဆံပင္ရွည္ရွည္ ေသွ်ာင္တေစာင္းနဲ႔မို႔ပါတဲ့။ အခုေတာ့ မျမရင္က သဘင့္တကၠသိုလ္ ရတနာပံုမႏၲေလး ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီး ေရာက္ေနျပန္ေတာ့ “ပဝါပါးကို ၾကက္သားထုပ္” မိသလိုမို႔…

“ျမရင္တို႔ရြာ… ႐ိုးရာဇာတိႏြယ္

ဪသာ္… လမ္းစဥ္လမ္းဆက္ လမ္းမ်က္စိ ေတာင္မွ လည္ပါတယ္ေမာင္ရယ္…

အစ္ကိုရဲ႕ ညိဳႏြဲ႕ ႀကိဳလွည့္ပါ့ ဆံေကသြယ္…”တဲ့ေလ။

“အစ္ကိုနဲ႔ … ညိဳႏြဲ႕ … ႀကိဳလွည့္ပါ့… ဆံေကသြယ္” တဲ့။

“ႀကိဳလွည့္ပါ့၊ ဆံေကသြယ္” တဲ့။

တတ္ႏိုင္ပါေပ့…၊ ဆရာတင္ရယ္ေလ…။ တကတဲ …။

ဆူးငွက္ | ဧရာဝတီ
Previous
Next Post »
Powered by Blogger.