အနီးစပ္ဆံုးဥပမာကိုျပရေသာ္ ကားတစ္စီးႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထဲသုိ႔ ေမာင္းဝင္ ၾကည့္ပါ။ မည္သည့္ကားမွ် ယာဥ္ စည္းကမ္း လမ္းစည္းကမ္းကို မလိုက္နာဘဲ ေမာင္းေနၾကပံုကို ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။ ေထာက္ၾကန္႔မွ ျပည္ လမ္းအတုိင္း ေမာင္းလာေသာ္ ယာဥ္ေၾကာသံုးခုရွိရာ အလယ္ေၾကာ၌ တစ္နာရီ ကီလို၆ဝႏွင့္ ေမာင္းလာ
ေသာ္ ဝဲဘက္ယာဥ္ေၾကာမွ ေက်ာ္တက္ေသာကားလည္း ရွိသည္။ ယာဘက္ယာဥ္ေၾကာမွ ေက်ာ္တက္ေသာ ကားလည္း ရွိသည္။
လမ္းက သိပ္ မ႐ႈပ္ေသး၍ ဝဲယာမွ ႀကိဳက္သလိုေက်ာ္တက္ၾကသည္။သာမန္ယာဥ္စည္းကမ္း အရ ညာ ဘက္မွ ေက်ာ္မတက္ရေသာ္လည္း ေက်ာ္ၿပီးမွ ေရွ႕ကားကို ဝဲဘက္မွ ထပ္မံေက်ာ္တက္သည္လည္း ရွိသည္။ တစ္နာရီ ကီလို ၁ဝဝေက်ာ္ေမာင္းေသာ ေၾကာင့္ ေရွ႕တြင္ အနည္း ငယ္ေႏွးေသာကားက ပိတ္ေနသလိုျဖစ္ ၍ ညာဘက္ မွ ဆက္မေက်ာ္ႏိုင္လွ်င္ အရွိန္ေလွ်ာ့၊ ခဏေစာင့္ရ မည့္အစား ဝဲဘက္သုိ႔ ေျမြ လိမ္ေျမြေကာက္ လုပ္ၿပီး ေက်ာ္တက္သြားျခင္းျဖစ္သည္။ အျမန္မိုင္ႏႈန္းလည္း မည္မွ်ပင္ သတ္မွတ္သည္ျဖစ္ေစေက်ာ္၍ေမာင္း သည့္ကားက ပိုမ်ားေသာေၾကာင့္ မိုင္ႏႈန္းကလည္း ျမင့္ၿမဲျမင့္ၾကသည္။
က်ဳိကၠေလာ့ဘုရားနားနီးလာေသာ ဝါယာလက္ရပ္ကြက္တြင္ ကားေရာ လူပါ ႐ႈပ္သည္။ ဆိုင္ကယ္မ်ားလည္း ႐ႈပ္သည္။ စက္ဘီးမ်ားလည္း႐ႈပ္သည္။ ဘတ္စ္ကားႀကီးမ်ားကလည္း မွတ္တိုင္ႏွင့္ အေဝးႀကီးခြာ၍ရပ္သည္။ ယာဥ္ ႏွစ္ထပ္ရပ္သည္။ လမ္းေလွ်ာက္ေသာလူမ်ားက လမ္းကို ျဖတ္ခ်င္သည့္ေနရာမွ ျဖတ္ခ်င္သလို ျဖတ္သည္။ လမ္းလယ္ရွိမ်ဥ္းတြင္ ရပ္ခ်င္သလို ရပ္ေနၾကသည္။ ကားကလည္း အဆင္ေျပသလို ေႏွးလိုက္ျမန္လိုက္ ေကြ႕လိုက္ ပတ္လိုက္ႏွင့္ ေမာင္းခဲ့ၾကသည္။
က်ဳိကၠေလာ့ဘုရားနားနီးလာေသာ ဝါယာလက္ရပ္ကြက္တြင္ ကားေရာ လူပါ ႐ႈပ္သည္။ ဆိုင္ကယ္မ်ားလည္း ႐ႈပ္သည္။ စက္ဘီးမ်ားလည္း႐ႈပ္သည္။ ဘတ္စ္ကားႀကီးမ်ားကလည္း မွတ္တိုင္ႏွင့္ အေဝးႀကီးခြာ၍ရပ္သည္။ ယာဥ္ ႏွစ္ထပ္ရပ္သည္။ လမ္းေလွ်ာက္ေသာလူမ်ားက လမ္းကို ျဖတ္ခ်င္သည့္ေနရာမွ ျဖတ္ခ်င္သလို ျဖတ္သည္။ လမ္းလယ္ရွိမ်ဥ္းတြင္ ရပ္ခ်င္သလို ရပ္ေနၾကသည္။ ကားကလည္း အဆင္ေျပသလို ေႏွးလိုက္ျမန္လိုက္ ေကြ႕လိုက္ ပတ္လိုက္ႏွင့္ ေမာင္းခဲ့ၾကသည္။
ခေရပင္လမ္းခြဲသို႔ နီးလာၿပီ၊ မီးပိြဳင့္သည္ တစ္မိနစ္ခြဲက တည့္တည့္သြားသူ အတြက္ အနီႏွင့္တားသည္။ ေနာက္တစ္မိနစ္ခြဲက ေကြ႕ကားမ်ားအတြက္ တား သည္။ ဖရီးေၾကာ(Free Line)သည္ တကယ့္သီးျခား
ျဖစ္ေသာ္လည္း တစ္ခါ တစ္ရံ တည့္တည့္သြားကားမ်ား တန္းစီပိတ္ေနတတ္သည္။ ဤသို႔ ဖရီးေၾကာ ကို ပိတ္သည့္ေနရာ၌ တာေမြ ေရႊဂံုတိုင္မီးပြိဳင့္၊ ကမၻာေအးလမ္း ေရႊဂံုတိုင္လမ္း ခံုးတံတားေအာက္မီးပြိဳင့္၊ ျပည္လမ္း - ကမၻာေအးလမ္းဆံု ရွစ္မိုင္လမ္းဆံုမီးပြိဳင့္ မ်ား၌ ဖရီးေၾကာဆိုသည္ မရွိသကဲ့သို႔ ပိတ္ဆို႔သည္။
လမ္းဆံုတြင္ အခ်က္ျပမီးရွိပါက တန္းစီေနေသာကားတန္းကို ေနာက္မွလာ ေသာကားမ်ားက ေက်ာ္၍ မီးပြိဳင့္နားေရာက္မွ ေခါင္းဝင္ဝင္တိုးကာ တစ္စီး ေလာက္ေတာင္း၍ လက္တစ္ေခ်ာင္းေထာင္၍ ဇြတ္တိုး ဝင္ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကား မ်ားက မီးပြိဳင့္တြင္ တန္းစီရာ၌ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္မွ မီးနီျပ၍ ရွင္းေနသည္ဆိုကာ လမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္း၍ မီးပြိဳင့္အနီး သူမ်ားထက္ဦးေအာင္ ဇြတ္ေမာင္းသည္။
အေၾကာင္းမလွ၍ ဟိုဘက္မီးက စိမ္းလိုက္ေသာအခါ လမ္းေျပာင္းျပန္ေမာင္း လာသည့္ကားက တန္းစီ ထားေသာယာဥ္တန္းထဲ ၾကားဝင္ရန္ အတင္းႀကိဳးစား သည္။ တန္းစီထားေသာကားတန္းေရွ႕ကကား ေနာက္ကား ဘန္ပါခ်င္းကပ္၍ တန္းစိတ္ေနပါက ၾကားဝင္၍မရေသာေၾကာင့္ လမ္းေျပာင္းျပန္တြင္ ကန္႔လန္႔ ႀကီးခံေနၿပီး ဟိုဘက္ယာဥ္ေၾကာမွကားမ်ားႏွင့္ ထိပ္တိုက္ႀကီးျဖစ္ေနေလေတာ့ သည္။
ဤပံုမွာ အခ်က္ျပမီးရွိရာ လမ္းဆုံႀကီးမ်ားတြင္ ႀကံဳေလ့ရွိေသာ ျဖစ္ရပ္ ဟူ၍။ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ကားဦးေရ အလြန္မ်ားလာ၍ လမ္းတိုင္းကားပိတ္ကုန္ သည္။ ထိုအခါ ဘတ္စ္ကားႀကီးေတြကလက္ယာဘက္ယာဥ္
ေၾကာ အတိုင္း ေမာင္းရမည့္အစား အလယ္ယာဥ္ေၾကာကိုပင္ေက်ာ္၍ လက္ဝဲဘက္ယာဥ္ ေၾကာကို တက္ေမာင္းၿပီးမွ အလယ္ေၾကာျပန္ဝင္ဇြတ္တိုးၿပီး လက္ယာေၾကာရွိ မွတ္တိုင္ဘက္ ျဖတ္ယူသည္။ မွတ္တိုင္နားကပ္၍မရေအာင္ အျခားကား ခံ ေနပါက လမ္းလယ္နီးပါး လမ္းေပၚ၌ပင္ရပ္၍ ခရီးသည္မ်ားဆင္းတက္ေစေတာ့ သည္။
အခ်ိန္ၾကာေလ တြက္ေျခမကိုက္ေလ၊ အခ်ိန္လုေမာင္းမွ တြက္ေျခကိုက္ ေသာ အငွားယာဥ္တကၠစီမ်ားက လည္း တေမွာင့္၊ ျမန္ျမန္ေရာက္လိုေဇာႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာဇြတ္ေျပာင္း ေခါင္းဝင္ထိုးသည္။ လမ္းမႀကီးမွ လမ္း သြယ္ထဲ ဇြတ္ ေကြ႕ဝင္၍ ရပ္ကြက္မ်ားထဲမွ ျဖတ္ေမာင္းသည္။ ရပ္ကြက္လမ္းသြယ္မွ ျပန္အထြက္ လမ္းမ ႀကီးတြင္ အရွိန္ႏွင့္ေျပးေနေသာယာဥ္တန္းထဲ ေခါင္းထိုး၍ ဇြတ္ ဝင္သည္။ သည္ဘက္ယာဥ္ေၾကာကိုျဖတ္၍ ဟိုဘက္ယာဥ္ေၾကာထဲ ရေအာင္ ဝင္သည္။
ေၾကာ အတိုင္း ေမာင္းရမည့္အစား အလယ္ယာဥ္ေၾကာကိုပင္ေက်ာ္၍ လက္ဝဲဘက္ယာဥ္ ေၾကာကို တက္ေမာင္းၿပီးမွ အလယ္ေၾကာျပန္ဝင္ဇြတ္တိုးၿပီး လက္ယာေၾကာရွိ မွတ္တိုင္ဘက္ ျဖတ္ယူသည္။ မွတ္တိုင္နားကပ္၍မရေအာင္ အျခားကား ခံ ေနပါက လမ္းလယ္နီးပါး လမ္းေပၚ၌ပင္ရပ္၍ ခရီးသည္မ်ားဆင္းတက္ေစေတာ့ သည္။
အခ်ိန္ၾကာေလ တြက္ေျခမကိုက္ေလ၊ အခ်ိန္လုေမာင္းမွ တြက္ေျခကိုက္ ေသာ အငွားယာဥ္တကၠစီမ်ားက လည္း တေမွာင့္၊ ျမန္ျမန္ေရာက္လိုေဇာႏွင့္ ယာဥ္ေၾကာဇြတ္ေျပာင္း ေခါင္းဝင္ထိုးသည္။ လမ္းမႀကီးမွ လမ္း သြယ္ထဲ ဇြတ္ ေကြ႕ဝင္၍ ရပ္ကြက္မ်ားထဲမွ ျဖတ္ေမာင္းသည္။ ရပ္ကြက္လမ္းသြယ္မွ ျပန္အထြက္ လမ္းမ ႀကီးတြင္ အရွိန္ႏွင့္ေျပးေနေသာယာဥ္တန္းထဲ ေခါင္းထိုး၍ ဇြတ္ ဝင္သည္။ သည္ဘက္ယာဥ္ေၾကာကိုျဖတ္၍ ဟိုဘက္ယာဥ္ေၾကာထဲ ရေအာင္ ဝင္သည္။
လမ္းသြားလမ္းလာမ်ားကလည္း ကားကို ဂ႐ုမစိုက္ၾကေတာ့။ ကား ေကြ႕မည္ကို အခ်က္ျပလည္း ေရွ႕က ျဖတ္ေလွ်ာက္သည္။ လမ္းမေပၚ တက္ ေလွ်ာက္သည္။ လမ္းေဘးတြင္ ရပ္ထားေသာကားတစ္စီးရွိေသာ အခါ လမ္း ေပၚဘက္က ပန္းေလွ်ာက္သည္။ လမ္းေဘးက ပန္းမတက္။ ကားက ဘက္ဆုတ္ ေနာက္ဆုတ္ လွ်င္ အခ်က္ျပသံေပးသည္ကို ဂ႐ုမစိုက္ဘဲ ေနာက္ကျဖတ္ေလွ်ာက္ သည္။ လူကူးမ်ဥ္းက်ားတြင္ ကားက ရပ္ေပးသည္က ရွားသည္။ လူေတြက လည္း လူကူးမ်ဥ္းက်ားမွ မကူးမျဖတ္ဘဲ ျဖတ္ခ်င္သည့္ေနရာမွ ကားၾကားထဲ ဝင္တိုး၍ ကားကိုေကြ႕ကာဝိုက္ကာ ျဖတ္ကူးသည္။
ကားေရာလူပါ ယာဥ္စည္းကမ္းလမ္းစည္းကမ္းကို မလိုက္နာၾကဘဲ ေမာင္း ၾကသြားၾကရပ္ၾကသည္။ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕တြင္း၌ ကားမ်ားလူမ်ား သြားလာေနပံုကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ဘာစည္းကမ္းမွ်မရွိ၊ ဘာကိုမွ အေလးမထားဘဲ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ေနၾကသည္။ အဆင္ေျပသလို သြားလာေနၾကသည္။ အဆင္မေျပေသာ အခါ တိုက္ၾက၊ က်ဳိးၾက၊ နာၾက၊ ေသၾကရသည္။
ကားေရာလူပါ ယာဥ္စည္းကမ္းလမ္းစည္းကမ္းကို မလိုက္နာၾကဘဲ ေမာင္း ၾကသြားၾကရပ္ၾကသည္။ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕တြင္း၌ ကားမ်ားလူမ်ား သြားလာေနပံုကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ ဘာစည္းကမ္းမွ်မရွိ၊ ဘာကိုမွ အေလးမထားဘဲ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ေနၾကသည္။ အဆင္ေျပသလို သြားလာေနၾကသည္။ အဆင္မေျပေသာ အခါ တိုက္ၾက၊ က်ဳိးၾက၊ နာၾက၊ ေသၾကရသည္။
၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ထဲ ဝင္လာၿပီျဖစ္ေသာ ေလးႏွစ္သက္တမ္းျပည့္လာေတာ့မည္ ျဖစ္သည့္ အစိုးရသစ္လက္ထက္ တြင္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေပၚက ကားမ်ား၊ ခရီး သြားလမ္းေလွ်ာက္သူမ်ားနည္းတူ ဘာစည္းကမ္းမွမရွိဘဲ လုပ္ခ်င္ရာလုပ္သ လို ျဖစ္ေနေတာ့သည္။
ဘယ္ကိစၥတြင္မွ အေျခခံမူတည္မရေသာ Principle လည္းမရွိ၊ စည္း လည္းမရွိ၊ စနစ္လည္းမရွိဘဲ လုပ္ေန ၾကသည္။ ဆန္စဥ္ရာ က်ည္ေပြ႕လိုက္ ေထာင္း၍ ငါးပြက္ရာ ငါးစာလိုက္ခ်ေနသည္။ ဟိုေကြ႕တြင္ ဟိုတက္ႏွင့္ေလွာ္၍ ဒီေကြ႕တြင္ ဒီတက္ႏွင့္ေလွာ္ေနၾကသည္။ မီးစင္ၾကည့္ ကေနၾကသည္။ သူတစ္ ေပါက္ ကိုယ္တစ္ေပါက္ လုပ္ေနၾကသည္။ ဝမ္းတူး႐ိုက္သည့္အက်င့္ ႀကီးထြား ေနသည္။ မီးစတစ္ဖက္ ေရမႈတ္တစ္ ဖက္ လုပ္ေနသည္။
မရွိသည့္ျပႆနာကို ရွိေအာင္ဖန္ၾကသည္။ ဆြေပးသည္။ မီးထိုးသည္။ မီးေလာင္ရာေလပင့္သည္။ ဘယ္ကိစၥမွ် ျမန္ျမန္ထက္ထက္ ေျပၿငိမ္းေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ေသး။ အခ်ိန္ဆြဲ၍ မၾကာၾကာေအာင္ လုပ္တတ္သည္က မ်ားသည္။ ဤသို႔အားျဖင့္ ဘယ္ေခတ္မွ် ႀကီးႀကီးမားမား အႀကိမ္မ်ားမ်ား မျဖစ္ဖူးခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးေရးပ ဋိပကၡေတြျဖစ္ခဲ့သည္။ ဘာသာေရးတင္းမာမႈေတြ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ဗုဒၶ ဘာသာ မရွိဖူးေသာ အစြန္းေရာက္ဘာသာေရးသမားမ်ားတိုးပြားလ်က္ ရွိလာ သည္ကို အဟန္႔အတားမရွိလႊတ္ထားသည္။
သမိုင္းတြင္ မရွိဖူးေလာက္ေအာင္ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား အေရးယူခံ ရသည္။ အျပစ္ေပးခံရသည္။ ေထာင္ခ်ခံရသည္။ သမိုင္းတြင္မရွိဖူးေသးေသာ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ ဆႏၵျပမႈမ်ား၊ အလုပ္သမား တို႔၏ ဆႏၵျပပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားလ်က္ရွိသည္။ သမိုင္းအစဥ္အလာႀကီးမားလွသည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ၏ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးေတာင္းဆိုခ်က္ကို ရက္၆ဝအတြင္း ညိႇႏႈိင္းေျဖရွင္းမေပးဘဲ အခ်ိန္ဆြဲခဲ့၏။ သပိတ္ေမွာက္ပြဲႀကီးမ်ားျဖင့္ ခ်ီတက္ပြဲ မ်ားျဖင့္ ရန္ကုန္သို႔ဦးတည္လာမွ ကမန္းကတန္းထညိႇ၍ ရက္တိုတိုအ ခ်ိန္တို အတြင္း ေတာင္းဆိုခ်က္ ၁၁ ခ်က္စလံုးသေဘာတူ႐ုံမက ဥပေဒၾကမ္းတြင္ ထည့္သြင္း၍ လႊတ္ေတာ္ သို႔ပါတင္ျပရန္ သေဘာတူလိုက္၏။
အစဥ္အလာႀကီးေသာ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကား ဤမွ်လိုက္ေလ်ာ သေဘာတူပါလ်က္ ေရာက္သည့္ေနရာ၌ မရပ္နားေသးဘဲ ဆက္လက္ ခ်ီတက္လာသည္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအဝင္ တြင္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ တားဆီးရန္ အစိုးရဘက္ က စီစဥ္ထားသည္။ျပည္သူႀကီးတစ္ရပ္လံုးက ၁၁ ခ်က္ရရွိေရးကို အားေပးေထာက္ခံျခင္းလား သပိတ္ ခ်ီတက္ပြဲကို ရန္ကုန္ေရာက္ေအာင္လာေရး ေထာက္ခံ သည္လား အစဥ္အလာႀကီးေသာေက်ာင္းသားမ်ား သဲကြဲစြာသိသည္ႏွင့္အမွ် အေကာင္းဆံုးဆက္လုပ္ၾကေပမည္။
အစဥ္အလာႀကီးေသာ ေက်ာင္းသားသပိတ္ကား ဤမွ်လိုက္ေလ်ာ သေဘာတူပါလ်က္ ေရာက္သည့္ေနရာ၌ မရပ္နားေသးဘဲ ဆက္လက္ ခ်ီတက္လာသည္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီးအဝင္ တြင္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးႏွင့္ တားဆီးရန္ အစိုးရဘက္ က စီစဥ္ထားသည္။ျပည္သူႀကီးတစ္ရပ္လံုးက ၁၁ ခ်က္ရရွိေရးကို အားေပးေထာက္ခံျခင္းလား သပိတ္ ခ်ီတက္ပြဲကို ရန္ကုန္ေရာက္ေအာင္လာေရး ေထာက္ခံ သည္လား အစဥ္အလာႀကီးေသာေက်ာင္းသားမ်ား သဲကြဲစြာသိသည္ႏွင့္အမွ် အေကာင္းဆံုးဆက္လုပ္ၾကေပမည္။
ယေန႔ျမန္မာျပည္ကိုၾကည့္လွ်င္ ႏိုင္ငံေရးတြင္လည္း အဓိကက် သည့္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမေအာင္ ျမင္ေသးေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္ကိုက ထိပ္ဆံုးက အားမရဖြယ္ျဖစ္စရာဟု ဆိုႏိုင္ သည္။ ဒုတိယအေရးပါသည့္ ေလးပြင့္ဆိုင္၊ ေျခာက္ပြင့္ဆိုင္ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား လည္း အျငင္းပြားဆဲျဖစ္ၿပီး ၁၂ပြင့္ဆိုင္ ဘယ္ေရာက္သြားမွန္း မသိရဘဲ ၁၄ပြင့္ ၄၈ပြင့္ဆိုင္မ်ားက လူမ်ား၍ ပြဲမစည္႐ုံသာမက သဲထဲေရသြန္သကဲ့သို႔ အေျဖမေပၚ ရလဒ္မရွိျဖစ္ခဲ့သည္။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကိစၥမွာလည္း ေသာင္ မတင္ေရမက်ျဖစ္ေနသည္။ ဤၾကားထဲ ဥပေဒျပဳေရးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးအစိုးရအဖြဲ႕တို႔သည္လည္း အဆီအေငၚမတည့္ျဖစ္ေနသည္။
ဥပေဒျပဳေရးတြင္ ျပဳသမွ်ဥပေဒသည္ ဥပေဒၾကမ္းကတည္းက အေက် အလည္မရွိခဲ့၍ ျပဳၿပီးျပ႒ာန္းၿပီးမွ ေပ်ာ့ကြက္ဟာကြက္ အားနည္းခ်က္မ်ား ေၾကာင့္ ေဝဖန္ခံရသည္မ်ားရွိေနသည္။
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတြင္လည္း ယေန႔အထိ ဥပေဒအထက္တြင္ ဘယ္သူ မွမရွိဟူေသာ အာမခံခ်က္ကို ျပည္သူမ်ားယံုၾကည္ေအာင္မျပႏိုင္ဘဲ တရားေရး မ႑ိဳင္က လႈပ္လီလႈပ္လဲ့ျဖစ္ေနသည္။ ကိုပါႀကီးအမႈက ဟိုလိုလိုဒီလိုလို၊ မင္း အုပ္စိုးအမႈက ဟိုေယာင္ေယာင္ဒီေယာင္ေယာင္၊ ကခ်င္ဆရာမေလးႏွစ္ဦး၏ အမႈက ဟိုမေရာက္ဒီမေရာက္၊ ဘယ္ဟာမွ် ေရေရရာရာ ထိထိေရာက္ေရာက္ မရွိမွေတာ့ ဘယ္တရားဥပေဒကို ယံုၾကည္ကိုးစားရမည္ဟူ၍ ဘယ္သူကသိပါ ေတာ့မည္နည္း။
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကိစၥမွာလည္း ေသာင္ မတင္ေရမက်ျဖစ္ေနသည္။ ဤၾကားထဲ ဥပေဒျပဳေရးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးအစိုးရအဖြဲ႕တို႔သည္လည္း အဆီအေငၚမတည့္ျဖစ္ေနသည္။
ဥပေဒျပဳေရးတြင္ ျပဳသမွ်ဥပေဒသည္ ဥပေဒၾကမ္းကတည္းက အေက် အလည္မရွိခဲ့၍ ျပဳၿပီးျပ႒ာန္းၿပီးမွ ေပ်ာ့ကြက္ဟာကြက္ အားနည္းခ်က္မ်ား ေၾကာင့္ ေဝဖန္ခံရသည္မ်ားရွိေနသည္။
တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတြင္လည္း ယေန႔အထိ ဥပေဒအထက္တြင္ ဘယ္သူ မွမရွိဟူေသာ အာမခံခ်က္ကို ျပည္သူမ်ားယံုၾကည္ေအာင္မျပႏိုင္ဘဲ တရားေရး မ႑ိဳင္က လႈပ္လီလႈပ္လဲ့ျဖစ္ေနသည္။ ကိုပါႀကီးအမႈက ဟိုလိုလိုဒီလိုလို၊ မင္း အုပ္စိုးအမႈက ဟိုေယာင္ေယာင္ဒီေယာင္ေယာင္၊ ကခ်င္ဆရာမေလးႏွစ္ဦး၏ အမႈက ဟိုမေရာက္ဒီမေရာက္၊ ဘယ္ဟာမွ် ေရေရရာရာ ထိထိေရာက္ေရာက္ မရွိမွေတာ့ ဘယ္တရားဥပေဒကို ယံုၾကည္ကိုးစားရမည္ဟူ၍ ဘယ္သူကသိပါ ေတာ့မည္နည္း။
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို႐ႈေသာ္ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုး ေရးသည္ အဓိကဟုဆိုသည္။ အေျခခံလည္းျဖစ္သည္။ ရပ္ထဲရြာထဲတြင္ မုဒိမ္း မႈမ်ား အလြန္ထူးဆန္းစြာျဖစ္ေပၚေနသည္။ ေက်ာ္မေကာင္း ၾကားမေကာင္း ေလာက္ေအာင္ သံုးႏွစ္အရြယ္လူမမည္ပိစိေကြးကိုပင္ မုဒိမ္းက်င့္သည့္အမႈမ်ဳိး ဤေခတ္မွ စံခ်ိန္တင္ေလေတာ့၏။ ႏိုင္ငံျခားသူကို လူအမ်ားသြားလာစည္ကား ရာက်ဳိက္ထီး႐ိုးကဲ့သို႔ အထင္ကရေန ရာမွာပင္ မုဒိမ္းမႈက်ဴးလြန္မွေတာ့ ကမၻာတြင္ ျမန္မာမ်က္ႏွာမည္သို႔ျပရမည္နည္း။ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရး၊ ႀကိဳတင္တားဆီး ေရးမ်ားမရွိေတာ့ေသာအုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ အနိမ့္ဆံုးအေျခအေနတြင္ က်ေရာက္ ေနၿပီေလာ။
လူသတ္မႈ၊ ဓားျပမႈဟူသည္ မုဒိမ္းမႈကဲ့သို႔ ရာဇဝတ္မႈႀကီးမ်ားအျဖစ္ သတ္ မွတ္သည္ျဖစ္ရာ နည္းပါးေအာင္ မျပဳလုပ္ႏိုင္လွ်င္ရွိေစ မမ်ားလြန္းေအာင္ ေတာ့ တားဆီးရန္လိုအပ္ေပၿပီ။ ကားတိုက္မႈ၊ ကားေမွာက္မႈ၊ ကားစည္းကမ္း ေဖာက္မႈမ်ား ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ အေရအတြက္တိုးပြားမ်ား ျပားလာျခင္း သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ အားနည္းခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ အေရးယူမႈ၊ အျပစ္ေပးမႈမ်ား အဘယ္ေၾကာင့္ မလုပ္ႏိုင္ပါ သနည္း။
မူးယစ္ေဆးဝါးဖမ္းမိလိုက္ပံုမွာ မ်ားမွမ်ား၊ မူးယစ္ေဆးဝါးေတြ ဒီေလာက္ မ်ားေအာင္ဖမ္းမိေနမွေတာ့ ထုတ္ လုပ္ေရာင္းဝယ္သံုးစြဲသူ မည္မွ်မ်ားေနသည္ က ေတြးမရေအာင္ရွိေရာ့မည္။ အစားအေသာက္ လံုၿခံဳေရးေလ်ာ့နည္းမႈေၾကာင့္ က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕တဲ့မႈ ေပါမ်ားသလို က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈအပိုင္းကလည္း အားနည္းေသးသည္။
ပညာေရးႏွင့္ ဘာသာေရးအေၾကာင္းေျပာရလွ်င္ကား တစ္ေထာင့္တစ္ည ၾကာသြားေပမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂ဝ၁၅ခုႏွစ္ျမန္မာျပည္ကို ပိတ္ကားေပၚတင္ ၾကည့္မည္ဆိုပါက ဘာမွန္းမသိေအာင္ ႐ႈပ္ေထြးေသာ ဇာတ္လမ္းတစ္ခုကို ႐ႈၾကည့္ရသကဲ့သို႔ ျဖစ္ၿခိမ့္မည္တည္း။ ။
ေအာင္ခ်ိန္ဘြား | TheYangonTimes
Sign up here with your email
ConversionConversion EmoticonEmoticon