ေရမ်ားေရႏိုင္၊ မီးမ်ားမီးႏိုင္....
တကယ္လုပ္မယ္ဆို မခက္ဘူး။ သာမန္အဆင့္ေလာက္ ျငိမ္းခ်မ္းမႈဟာ တကယ္ပဲမခက္ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ဒီအဆင့္ဟာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ မဟုတ္ေသးဘူးေနာ္။ ဒါဟာ အေျခခံေအာက္ဆံုးအဆင့္ေလာက္ ရွိတယ္။ အဲဒီေအာက္ဆံုးအဆင့္ေလာက္ျဖစ္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကိုေတာ့ ရဖို႔ရာ ဘာမွမခက္ဘူး။ ရက္ပိုင္းေလာက္အတြင္းမွာေတာင္မွ ေလ့က်င့္မယ္ဆိုရင္ရပါတယ္။ အဲသလို ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့စိတ္ကေလးကို ငါးမိနစ္ေလာက္၊ဆယ္မိနစ္ေလာက္ ရမယ္ဆိုရင္ ဘာမွDepression မရွိေတာ့ဘူး။
တေန႔တာလုပ္စရာရွိတာကို ေအးေအးေဆးေဆးလုပ္သြားတာပဲ။ ျဖစ္ရင္လည္း ဝမ္းသာတာပဲ။ မျဖစ္လည္း စိတ္ထားတတ္လို႔ စိတ္ဓာတ္မက်ဘူး။ ေနာက္တခုလုပ္စရာရွိတာကို ဆက္လုပ္သြားတာပဲ။ တေနရာမွာ ေခ်ာင္ပိတ္ၿပီးေတာ့မေနဘူး။ စိတ္ေအးခ်မ္းေနရင္ ေကာင္းတဲ့အေတြးေတြ၊ ေကာင္းတဲ့အၾကံဉာဏ္ေတြ အမ်ားႀကီးထြက္လာတယ္။ တေန႔မွာ မနက္ငါးမိနစ္ေလာက္၊ ညေနငါးမိနစ္ေလာက္ စိတ္ကေလး လံုးဝျငိမ္းခ်မ္းသြားတာမ်ိဳးရႏိုင္ရင္ အဲဒီလူဟာ တသက္လံုး ဘယ္ေတာ့မွ Depression မျဖစ္ဘူး။ ဒါတင္မကဘူး၊ တျခားစိတ္ေရာဂါေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း ေပ်ာက္သြားတယ္။
အခုေခတ္လူေတြမွာ anxiety neurosis လို႔ေခၚတဲ့ေရာဂါ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိလာတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံက စိတ္ပညာရွင္ႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၊ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္းပဲ ဒီတရားအားထုတ္တာကို ဝါသနာပါတယ္။ အဲဒီ Clinical Psychologist ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးရတဲ့အခါမွာ သူတို႔က ဒီေခတ္ကို "Age of Anxiety" ေသာကေခတ္ တဲ့။ နံမည္တတ္တာကိုက ေတာ္ေတာ္စဥ္းစားဖို႔ေကာင္းတယ္။ ေခတ္ကာလဟာ ေသာကေခတ္ကာလျဖစ္တယ္။ ေနာက္တဦးက ဘယ္လိုေျပာျပန္လဲဆိုေတာ့ ဒီေခတ္ကာလဟာ Age of Loneliness တဲ့။ အထီးက်န္ျဖစ္တဲ့ေခတ္ကာလ။ လူေတြသာမ်ားေနပါတယ္။ အေဖၚမရွိပါဘူး။ အပၚယံေပါင္းလို႔ရတဲ့လူေတြ ၾကာေလမ်ားေလပဲ။ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးေပါင္းလို႔ရတဲ့သူ ၾကာေလရွားေလပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုေတာင္ နားမလည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ တျခားလူကိုနားလည္ဖို႔ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားၿပီ။
ဒီတရားအားထုတ္လို႔ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ေသေသခ်ာခ်ာ၊အတြင္းက်က် ၾကည့္တတ္လာၿပီဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေကာင္းေကာင္းနားလည္လာၿပီ။ ေကာင္းတာလည္း သိတယ္။ ဆိုးတာလည္း သိတယ္။ ေကာင္းတာကိုပိုၿပီးေတာ့ေကာင္းေအာင္ အားေပးသြားတာေပါ့။ ဆိုးတာကိုလည္းပဲသိၿပီးေတာ့ အသာေလးထိန္းထားတယ္။ ခ်က္ခ်င္းမပယ္နိင္ေသးဘူးေနာ္။ ကိစၥမရွိဘူး။ သိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အသာေလး ထိန္းထားလို႔ရတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ေကာင္းတဲ့ဘက္က ၾကာေလေကာင္းေလ၊ၾကာေလေကာင္းေလျဖစ္လာေတာ့ အလိုလိုပဲ အေကာင္းကအဆိုးကို ႏိုင္ၿပီးသားျဖစ္ေနတယ္။ ေရမ်ားေရႏိုင္၊ မီးမ်ားမီးႏိုင္ပဲေနာ္။
ျပႆနာကို မေၾကာက္ေတာ့ဘူး....
အဲသလိုတရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ေသေသခ်ာခ်ာသိလာတဲ့သူဟာ သူမ်ားစိတ္ကိုလည္း ေတာ္ေတာ္နီးနီးစပ္စပ္ အကဲခတ္လို႔ရတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔လည္းဒီလိုပဲ။ ဒကာ၊ဒကာမေတြကို အကဲခတ္ၿပီးေတာာ့ တခါတေလ ေျပာသင့္တဲ့စကားေတြကို ေျပာတယ္။ အဲဒီေတာ့တခ်ိဳ႕ကေျပာတယ္။ အရွင္ဘုရားက တပည့္ေတာ္တို႔ကို တည့္တည့္ေျပာေနသလိုပဲတဲ့။ စိတ္ရဲ႕သဘာဝကိုသိရင္ ေျပာရတာမခက္ပါဘူး။ သိပ္အထူးအဆန္းႀကီး မဟုတ္ပါဘူး။ လူတိုင္းမွာ ဒီလိုအရည္အခ်င္းမ်ိဳးရွိတယ္။ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ တကယ္နက္နက္နဲနဲသိလာၿပီးရင္ အဲဒီ အသိဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီးေတာ့ျဖစ္တဲ့ တည္ၿငိမ္မႈ၊ေအးခ်မ္းမႈေလးနဲ႔ တျခားလူေတြကိုၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လိုမ်ားေနမလဲဆိုတာကို ပိုသိလာတယ္။
အခုေခတ္လူေတြမွာ anxiety neurosis လို႔ေခၚတဲ့ေရာဂါ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရွိလာတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံက စိတ္ပညာရွင္ႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား၊ သူတို႔ကိုယ္တိုင္လည္းပဲ ဒီတရားအားထုတ္တာကို ဝါသနာပါတယ္။ အဲဒီ Clinical Psychologist ေတြနဲ႔ ေဆြးေႏြးရတဲ့အခါမွာ သူတို႔က ဒီေခတ္ကို "Age of Anxiety" ေသာကေခတ္ တဲ့။ နံမည္တတ္တာကိုက ေတာ္ေတာ္စဥ္းစားဖို႔ေကာင္းတယ္။ ေခတ္ကာလဟာ ေသာကေခတ္ကာလျဖစ္တယ္။ ေနာက္တဦးက ဘယ္လိုေျပာျပန္လဲဆိုေတာ့ ဒီေခတ္ကာလဟာ Age of Loneliness တဲ့။ အထီးက်န္ျဖစ္တဲ့ေခတ္ကာလ။ လူေတြသာမ်ားေနပါတယ္။ အေဖၚမရွိပါဘူး။ အပၚယံေပါင္းလို႔ရတဲ့လူေတြ ၾကာေလမ်ားေလပဲ။ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးေပါင္းလို႔ရတဲ့သူ ၾကာေလရွားေလပဲ။ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုေတာင္ နားမလည္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ တျခားလူကိုနားလည္ဖို႔ဆိုတာ ေတာ္ေတာ္ခက္သြားၿပီ။
ဒီတရားအားထုတ္လို႔ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ေသေသခ်ာခ်ာ၊အတြင္းက်က် ၾကည့္တတ္လာၿပီဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေကာင္းေကာင္းနားလည္လာၿပီ။ ေကာင္းတာလည္း သိတယ္။ ဆိုးတာလည္း သိတယ္။ ေကာင္းတာကိုပိုၿပီးေတာ့ေကာင္းေအာင္ အားေပးသြားတာေပါ့။ ဆိုးတာကိုလည္းပဲသိၿပီးေတာ့ အသာေလးထိန္းထားတယ္။ ခ်က္ခ်င္းမပယ္နိင္ေသးဘူးေနာ္။ ကိစၥမရွိဘူး။ သိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အသာေလး ထိန္းထားလို႔ရတယ္။ အဲဒီလိုနဲ႔ ေကာင္းတဲ့ဘက္က ၾကာေလေကာင္းေလ၊ၾကာေလေကာင္းေလျဖစ္လာေတာ့ အလိုလိုပဲ အေကာင္းကအဆိုးကို ႏိုင္ၿပီးသားျဖစ္ေနတယ္။ ေရမ်ားေရႏိုင္၊ မီးမ်ားမီးႏိုင္ပဲေနာ္။
ျပႆနာကို မေၾကာက္ေတာ့ဘူး....
အဲသလိုတရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ေသေသခ်ာခ်ာသိလာတဲ့သူဟာ သူမ်ားစိတ္ကိုလည္း ေတာ္ေတာ္နီးနီးစပ္စပ္ အကဲခတ္လို႔ရတယ္။ ဘုန္းႀကီးတို႔လည္းဒီလိုပဲ။ ဒကာ၊ဒကာမေတြကို အကဲခတ္ၿပီးေတာာ့ တခါတေလ ေျပာသင့္တဲ့စကားေတြကို ေျပာတယ္။ အဲဒီေတာ့တခ်ိဳ႕ကေျပာတယ္။ အရွင္ဘုရားက တပည့္ေတာ္တို႔ကို တည့္တည့္ေျပာေနသလိုပဲတဲ့။ စိတ္ရဲ႕သဘာဝကိုသိရင္ ေျပာရတာမခက္ပါဘူး။ သိပ္အထူးအဆန္းႀကီး မဟုတ္ပါဘူး။ လူတိုင္းမွာ ဒီလိုအရည္အခ်င္းမ်ိဳးရွိတယ္။ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ တကယ္နက္နက္နဲနဲသိလာၿပီးရင္ အဲဒီ အသိဉာဏ္နဲ႔ယွဥ္ၿပီးေတာ့ျဖစ္တဲ့ တည္ၿငိမ္မႈ၊ေအးခ်မ္းမႈေလးနဲ႔ တျခားလူေတြကိုၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။ သူတို႔စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လိုမ်ားေနမလဲဆိုတာကို ပိုသိလာတယ္။
အမ်ားကို ပိုၿပီးေတာ့ခ်စ္တတ္တယ္။ ခ်စ္တတ္တဲ့သူ ျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုလည္းပဲ ပိုၿပီးေတာ့ေလးစားတဲ့သူ၊ ခ်စ္တတ္တဲ့သူ၊ တန္ဖိုးထားတဲ့သူျဖစ္လာတယ္။ အဲဒီလို ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္သိရင္ပဲ Loneliness အေဖၚမရွိသလိုခံစားရတာ ေတာ္ေတာ္သက္သာသြားတယ္။ ကိုယ့္စိတ္ကိုကိုယ္ ေသေသခ်ာခ်ာသိရင္ ေသာကလည္း ေတာ္ေတာ္သက္သာသြားတယ္။ လုပ္စရာရွိတာကို နည္းလမ္းရွာၿပီးေတာ့ လုပ္သြားႏိုင္တယ္။ ငါႀကီဳးစားၿပီးလုပ္ရင္ အဆင္ေျပသြားမွာပါ။ အဲသလိုယံုၾကည္မႈလည္း ရွိလာတယ္ေနာ္။
ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ကိုသိၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ေနတတ္တဲ့သူဟာ စိတ္ဓာတ္မက်ဘူး၊ ေသာကမမ်ားဘူး။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အိပ္မေပ်ာ္တဲ့ေရာဂါတို႔၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အသက္႐ူမဝတာတို႔၊ ေမာတာတို႔၊ ႏွလံုးေရာဂါလိုလိုဘာလိုလို ျဖစ္တာတို႔ဟာလည္းေပ်ာက္သြားတယ္။
စိတ္ေၾကာင့္အစာမေၾကတာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္အိပ္မေပ်ာ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ေခါင္းမူးတာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ဇက္ေက်ာတက္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္အဆစ္အျမစ္ကိုက္ေရာဂါ ျဖစ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ယားယံတာရွိတယ္။ အေရျပားမွာျဖစ္တတ္တဲ့ေရာဂါေတြ ျဖစ္တာလည္းရွိတာပဲ။ စိတ္ေအးခ်မ္းသြားရင္ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေရာဂါေတြအကုန္လံုးဟာ ေပ်ာက္သြားတာပဲ။ တခုခ်င္းေပ်ာက္ေအာင္ လုပ္ေနစရာမလိုဘူး။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတာနဲ႔ အားလံုး အလိုလိုပဲေပ်ာက္သြားတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္မွာ ေရာဂါေတြျဖစ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ စိတ္မွာျဖစ္တဲ့စိတ္ေရာဂါလည္း အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
အဲဒါကို တရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ ေအာက္ဆံုးအဆင့္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ေန႔စဥ္ရေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္ကိုပဲ ခႏၶာကိုယ္မွာျဖစ္တဲ့ေရာဂါေတြနဲ႔ စိတ္ေရာဂါေတြဟာ ေပ်ာက္သြားမွာပါ။ အဲဒါေတြ ေပ်ာက္သြားရင္ လူဟာ ေနရထိုင္ရတာ ေတာ္ေတာ္ေပါ့သြားတာပဲ။ ခႏၶာကိုယ္မွာလည္း အားပိုရွိလာတယ္။ အလုပ္ကိုပိုလုပ္ႏိုင္တယ္။ ျပႆနာေတြကို ပိုၿပီးေတာ့ရင္ဆိုင္ႏိုင္တယ္။ ေျဖရွင္းႏိုင္တယ္။ ျပႆနာကို မေၾကာက္ေတာ့ဘူး။
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့လူဟာ သေဘာထားႀကီးတယ္
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတဲ့သူဟာ စဥ္းစားပံု ေတြးေခၚပံု အရင္ကနဲ႔မတူေတာ့ဘူး။ တန္ဖိုးထားတာေတြ မတူေတာ့ဘူး။ အရင္တုန္းက ပစၥည္းဥစၥာ၊ အေပ်ာ္အပါး၊ ေက်ာ္ၾကားမႈ၊ ဂုဏ္ပကာသနကို သိပ္မက္တဲ့လူဟာ စိတ္ တကယ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတဲ့အခါမွာ အဲဒါေတြဟာ သိပ္ကေလးဆန္တယ္ဆိုတာ သိလာတယ္။ အဲဒါေတြဟာ အေပၚယံပဲဆိုတာကိုလည္း သိတယ္။ ဂုဏ္ပကာသနဆိုတာေတြဟာ ေဘးကလူေတြရဲ႕ အထင္ႀကီးမႈသက္သက္ကိုရဖို႔ လုပ္တာပဲ။ ကိုယ့္ကို သူမ်ားအထင္ႀကီးတယ္ဆိုတာ သူ႔စိတ္ထဲမွာျဖစ္လိုက္တဲ့ အေတြးေလးတခုပါ။ ဘာမွ ေလးနက္မႈမရွိဘူး။
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားရင္ ကိုယ့္ဘက္ကိုဆြဲၿပီးေတာ့ယူတာ နဲသြားတယ္။ အယူအဆမတူတာရွိလာၿပီဆိုရင္ မွ်မွ်တတၾကည့္တတ္လာတယ္။ သူ႔ဘက္ေကာ၊ကိုယ့္ဘက္ေကာ ေထာင့္ေစ့ေအာင္ၾကည့္ဖို႔ သေဘာထားႀကီးႀကီးထားတတ္လာတယ္။ ကိုယ္လိုသလို တဖက္သတ္အဓိပၸါယ္မေကာက္ဘူး။ တကိုယ္ေကာင္းမဆန္ဘူး။ တဖက္သတ္အႏိုင္မယူဘူး။ ကိုယ့္မိသားစုထဲမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ့္အလုပ္ဌာနမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ငါလုပ္တာ၊ ငါေျပာတာကတျခား သူတို႔အဓိပၸါယ္ေကာက္တာကတျခား ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေတြးမိတာ ဘယ္ေလာက္မ်ားသလဲ။ တေယာက္ကိုတေယာက္ အထင္လြဲတယ္၊အထင္မွားတယ္ဆိုတာမ်ိဳးဟာ ေတာ္ေတာ္အျဖစ္မ်ားပါတယ္။ ဒီစကားကို ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားပါ။
လူဆိုတာ ကိုယ့္ဘက္ကပဲကိုယ္ျမင္တတ္ပါတယ္။ သူ႔ဘက္ကေန ရာခိုင္နႈံးျပည့္ သူျမင္သလိုေတာ့မျမင္ႏိုင္ဘူး။ အဲဒါမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ သူမ်ားစိတ္ကို အတိအက်သိႏိုင္တဲ့ဉာဏ္မွ မရေသးတာကိုး။ သူမ်ားစိတ္ကိုသိတဲ့ဉာဏ္ကို မရေသးရင္ ကိုယ့္ဘက္ကပဲ ကိုယ္ျမင္တာပဲ။ အေဖ၊အေမကလည္း သူတို႔ဘက္ကျမင္တယ္။ သားသမီးေတြဘက္ကလည္းပဲ သူတို႔ေနရာကေန သူတို႔ျမင္တာပဲ။ အထက္အရာရွိကလည္း သူ႔ေနရာကသူျမင္တာပဲ။ အဲဒီေတာ့ လူတိုင္းမွာ ကိုယ့္ဘက္ကပဲကိုယ္စြဲၿပီးေတာ့ ျမင္တဲ့အျမင္ဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ားရွိတယ္။ သို႔ေသာ္ တရားအားထုတ္လာတဲ့အခါမွာ အဲဒါနည္းသြားၿပီ။ တဖက္သတ္ လိုသလိုဆြဲယူတဲ့အျမင္မ်ိဳး အမ်ားႀကီးနည္းသြားတယ္။ သေဘာထားမွ်လာတယ္။ မွ်တတဲ့အျမင္ျဖစ္လာတယ္။ သေဘာထားႀကီးလာတယ္။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့လူဟာ သေဘာထား ႀကီးတယ္။
ျဖစ္ခြင့္ ျပဳလိုက္ၿပီလား
တခုခု ၾကံဳႀကိဳက္လာရင္ ခ်က္ခ်င္းျပန္ၿပီးေတာ့ မတံု႔ျပန္ဘူး။ သူမ်ားကလာဆဲတယ္။ ျပန္မဆဲဘူး။ ေအးေအးေဆးေဆးသတိေလးနဲ႔ နားေထာင္ေနတယ္။ automatically react မလုပ္ဘူး။ စက္ကေလးတခု computer လို႔ပဲဆိုပါေတာ့။ သူ႔ခလုတ္ကို တခ်က္ႏွိပ္လိုက္တာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း သူ အလုပ္တခုကိုလုပ္လိုက္တယ္။ အဲသလိုဆိုရင္ ဒီ computer မွာ ေရြးခ်ယ္တဲ့သေဘာ ရွိသလား။ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ မရွိေတာ့ဘူး။ ခလုတ္တခုကိုႏွိပ္တာနဲ႔ ဘာလုပ္ရမလဲလို႔ မစဥ္းစားႏိုင္ဘူး။ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ သူ မစဥ္းစားႏိုင္ဘူး။ လုပ္ၿပီးသားျဖစ္သြားတယ္ေနာ္။ လူေတြဟာလည္း ဒီလိုပဲ။ ျမင္တာနဲ႔ တခုခု react လုပ္လိုက္တယ္။ ၾကားတာနဲ႔ တခုခုလုပ္လိုက္တယ္။ ခ်က္ခ်င္းျဖစ္သြားတာ။ အခ်ိန္မဆိုင္းဘူး။ အဲသလိုလုပ္တဲ့သူဟာ သင့္ေတာ္သလား၊ မသင့္ေတာ္ဘူးလားဆိုတာကို ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားတတ္တဲ့ဉာဏ္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မျဖစ္လိုက္ဘူး။ ေနာက္မွ သူ ေနာင္တရခ်င္ရမယ္ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ ခ်က္ခ်င္းတံု႔ျပန္တတ္တဲ့သူဟာ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားတတ္တဲ့ဉာဏ္ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္မႈလည္း သူ႔မွာမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အလိုအေလ်ာက္တံု႔ျပန္တတ္တဲ့လူဟာ လြတ္လပ္မႈမရွိဘူး။
ျမင္တဲ့အခါမွာ သိေနတယ္၊ ၾကားတဲ့အခါမွာ သိေနတယ္၊ စိတ္က အလိုေလ်ာက္မတံု႔ုျပန္ဘူး။ ၿပီးမွ လုပ္သင့္တာကို ေအးေအးေဆးေဆးလုပ္သြားတယ္၊ ေျပာသင့္တာကို ေအးေအးေဆးေဆးေျပာသြားတယ္ဆိုရင္ သူ႔မွာ သတိရွိတယ္၊ ဉာဏ္ရွိတယ္၊ ခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္တယ္၊ သူ႔မွာ လြတ္လပ္မႈရွိေနတယ္။ အဲဒါကို ကိုယ္တိုင္ခံစားလို႔ေတာင္ရတယ္ေနာ္။ သတိရွိေနတဲ့သူ၊ ဉာဏ္ရွိေနတဲ့သူဟာ စိတ္ထဲမွာ လြတ္လပ္တယ္ဆိုတဲ့ခံစားမႈ ရွိေနတယ္။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ ပိုၿပီးေတာ့ ဉာဏ္ပညာႀကီးတဲ့သူျဖစ္တယ္။ မၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့သူဟာ ကိေလသာလႊမ္းမိုးေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အမွားမ်ားတယ္။ အမွားမ်ားတဲ့သူဟာ ပညာရွိလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ သတိရွိေနလို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ စိတ္ရွည္တယ္။ စိတ္တိုမိရင္လည္း ခဏေလးပဲ။ စကၠန္႔ပိုင္းေလးနဲ႔ေျပသြားတာပဲ။ စိတ္တိုတာကိုသိေနရင္ သိပ္မၾကာခင္ စိတ္တိုတာေျပသြားတယ္။
အေျခအေနေတြက ကိုယ့္စိတ္ကို လြန္လြန္ကၽြံကၽြံႀကီး ေႏွာင့္ယွက္ခြင့္မျပဳဘူး။
သတိရွိတဲ့သူ၊ ဉာဏ္ရွိတဲ့သူ၊ စိတ္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ ျမင္ရ ေတြ႕ရ ၾကားရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳေတြက မိမိရဲ႕စိတ္ကို လြန္လြန္ကဲကဲ အေႏွင့္အယွက္ျဖစ္သြားေအာင္ ခြင့္မျပဳဘူး။
( နဲနဲပါးပါးေလာက္ေတာ့ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီေလာက္ကေတာ့ ကိစၥမရွိပါဘူး။) က်န္တဲ့လူေတြက ခြင့္ျပဳေနတယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ ပါသြားၿပီေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ သတိမရွိရင္၊ စိတ္မၿငိမ္းခ်မ္းရင္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က ျမင္သမွ်၊ၾကားသမွ်ကိစၥေတြ ကိုယ့္ကိုလာၿပီးေတာ့အေႏွာင့္အယွက္ေပးႏိုင္ေအာင္ ခြင့္ျပဳထားသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေမာဟျဖစ္ေနရင္ ကိေလသာအားလံုးကို ျဖစ္ခြင့္ျပဳထားတယ္။
သတိရွိေနရင္ ဉာဏ္ရွိေနရင္ သင့္မွာတည္ၿငိမ္မႈ၊ေအးခ်မ္းမႈရွိေနရင္ ကိေလသာကို ျဖစ္ခြင့္မျပဳဘူး။ လြတ္သြားတဲ့အခိုက္မွာ ဝင္လာမယ္။ သိလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ကိုဖယ္ၿပီးသား ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္မွာ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္သတိေပးပါ၊ ငါ ျဖစ္ခြင့္ ျပဳလိုက္ၿပီ။
ဆရာေတာ္ဦးေဇာတိက (မဟာျမိဳင္ေတာရ)
အခြင့္အေရးနွင့္တာဝန္၊ သေဘာထားမွန္ပါေစ
စာအုပ္မွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္၊၊
စာမ်က္နွာ-၄၅ မွ ၅၂
ဒါေၾကာင့္ တရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ စိတ္ကိုသိၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေအာင္ေနတတ္တဲ့သူဟာ စိတ္ဓာတ္မက်ဘူး၊ ေသာကမမ်ားဘူး။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အိပ္မေပ်ာ္တဲ့ေရာဂါတို႔၊ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ အသက္႐ူမဝတာတို႔၊ ေမာတာတို႔၊ ႏွလံုးေရာဂါလိုလိုဘာလိုလို ျဖစ္တာတို႔ဟာလည္းေပ်ာက္သြားတယ္။
စိတ္ေၾကာင့္အစာမေၾကတာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္အိပ္မေပ်ာ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ေခါင္းမူးတာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ဇက္ေက်ာတက္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္အဆစ္အျမစ္ကိုက္ေရာဂါ ျဖစ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ယားယံတာရွိတယ္။ အေရျပားမွာျဖစ္တတ္တဲ့ေရာဂါေတြ ျဖစ္တာလည္းရွိတာပဲ။ စိတ္ေအးခ်မ္းသြားရင္ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေရာဂါေတြအကုန္လံုးဟာ ေပ်ာက္သြားတာပဲ။ တခုခ်င္းေပ်ာက္ေအာင္ လုပ္ေနစရာမလိုဘူး။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတာနဲ႔ အားလံုး အလိုလိုပဲေပ်ာက္သြားတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္မွာ ေရာဂါေတြျဖစ္တာရွိတယ္။ စိတ္ေၾကာင့္ စိတ္မွာျဖစ္တဲ့စိတ္ေရာဂါလည္း အမ်ားႀကီးရွိတယ္။
အဲဒါကို တရားအားထုတ္ၿပီးေတာ့ ေအာက္ဆံုးအဆင့္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ေန႔စဥ္ရေအာင္ လုပ္ႏိုင္ရင္ကိုပဲ ခႏၶာကိုယ္မွာျဖစ္တဲ့ေရာဂါေတြနဲ႔ စိတ္ေရာဂါေတြဟာ ေပ်ာက္သြားမွာပါ။ အဲဒါေတြ ေပ်ာက္သြားရင္ လူဟာ ေနရထိုင္ရတာ ေတာ္ေတာ္ေပါ့သြားတာပဲ။ ခႏၶာကိုယ္မွာလည္း အားပိုရွိလာတယ္။ အလုပ္ကိုပိုလုပ္ႏိုင္တယ္။ ျပႆနာေတြကို ပိုၿပီးေတာ့ရင္ဆိုင္ႏိုင္တယ္။ ေျဖရွင္းႏိုင္တယ္။ ျပႆနာကို မေၾကာက္ေတာ့ဘူး။
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့လူဟာ သေဘာထားႀကီးတယ္
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတဲ့သူဟာ စဥ္းစားပံု ေတြးေခၚပံု အရင္ကနဲ႔မတူေတာ့ဘူး။ တန္ဖိုးထားတာေတြ မတူေတာ့ဘူး။ အရင္တုန္းက ပစၥည္းဥစၥာ၊ အေပ်ာ္အပါး၊ ေက်ာ္ၾကားမႈ၊ ဂုဏ္ပကာသနကို သိပ္မက္တဲ့လူဟာ စိတ္ တကယ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားတဲ့အခါမွာ အဲဒါေတြဟာ သိပ္ကေလးဆန္တယ္ဆိုတာ သိလာတယ္။ အဲဒါေတြဟာ အေပၚယံပဲဆိုတာကိုလည္း သိတယ္။ ဂုဏ္ပကာသနဆိုတာေတြဟာ ေဘးကလူေတြရဲ႕ အထင္ႀကီးမႈသက္သက္ကိုရဖို႔ လုပ္တာပဲ။ ကိုယ့္ကို သူမ်ားအထင္ႀကီးတယ္ဆိုတာ သူ႔စိတ္ထဲမွာျဖစ္လိုက္တဲ့ အေတြးေလးတခုပါ။ ဘာမွ ေလးနက္မႈမရွိဘူး။
စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသြားရင္ ကိုယ့္ဘက္ကိုဆြဲၿပီးေတာ့ယူတာ နဲသြားတယ္။ အယူအဆမတူတာရွိလာၿပီဆိုရင္ မွ်မွ်တတၾကည့္တတ္လာတယ္။ သူ႔ဘက္ေကာ၊ကိုယ့္ဘက္ေကာ ေထာင့္ေစ့ေအာင္ၾကည့္ဖို႔ သေဘာထားႀကီးႀကီးထားတတ္လာတယ္။ ကိုယ္လိုသလို တဖက္သတ္အဓိပၸါယ္မေကာက္ဘူး။ တကိုယ္ေကာင္းမဆန္ဘူး။ တဖက္သတ္အႏိုင္မယူဘူး။ ကိုယ့္မိသားစုထဲမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ကိုယ့္အလုပ္ဌာနမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ ငါလုပ္တာ၊ ငါေျပာတာကတျခား သူတို႔အဓိပၸါယ္ေကာက္တာကတျခား ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေတြးမိတာ ဘယ္ေလာက္မ်ားသလဲ။ တေယာက္ကိုတေယာက္ အထင္လြဲတယ္၊အထင္မွားတယ္ဆိုတာမ်ိဳးဟာ ေတာ္ေတာ္အျဖစ္မ်ားပါတယ္။ ဒီစကားကို ေသေသခ်ာခ်ာစဥ္းစားပါ။
လူဆိုတာ ကိုယ့္ဘက္ကပဲကိုယ္ျမင္တတ္ပါတယ္။ သူ႔ဘက္ကေန ရာခိုင္နႈံးျပည့္ သူျမင္သလိုေတာ့မျမင္ႏိုင္ဘူး။ အဲဒါမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။ သူမ်ားစိတ္ကို အတိအက်သိႏိုင္တဲ့ဉာဏ္မွ မရေသးတာကိုး။ သူမ်ားစိတ္ကိုသိတဲ့ဉာဏ္ကို မရေသးရင္ ကိုယ့္ဘက္ကပဲ ကိုယ္ျမင္တာပဲ။ အေဖ၊အေမကလည္း သူတို႔ဘက္ကျမင္တယ္။ သားသမီးေတြဘက္ကလည္းပဲ သူတို႔ေနရာကေန သူတို႔ျမင္တာပဲ။ အထက္အရာရွိကလည္း သူ႔ေနရာကသူျမင္တာပဲ။ အဲဒီေတာ့ လူတိုင္းမွာ ကိုယ့္ဘက္ကပဲကိုယ္စြဲၿပီးေတာ့ ျမင္တဲ့အျမင္ဟာ အနည္းနဲ႔အမ်ားရွိတယ္။ သို႔ေသာ္ တရားအားထုတ္လာတဲ့အခါမွာ အဲဒါနည္းသြားၿပီ။ တဖက္သတ္ လိုသလိုဆြဲယူတဲ့အျမင္မ်ိဳး အမ်ားႀကီးနည္းသြားတယ္။ သေဘာထားမွ်လာတယ္။ မွ်တတဲ့အျမင္ျဖစ္လာတယ္။ သေဘာထားႀကီးလာတယ္။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့လူဟာ သေဘာထား ႀကီးတယ္။
ျဖစ္ခြင့္ ျပဳလိုက္ၿပီလား
တခုခု ၾကံဳႀကိဳက္လာရင္ ခ်က္ခ်င္းျပန္ၿပီးေတာ့ မတံု႔ျပန္ဘူး။ သူမ်ားကလာဆဲတယ္။ ျပန္မဆဲဘူး။ ေအးေအးေဆးေဆးသတိေလးနဲ႔ နားေထာင္ေနတယ္။ automatically react မလုပ္ဘူး။ စက္ကေလးတခု computer လို႔ပဲဆိုပါေတာ့။ သူ႔ခလုတ္ကို တခ်က္ႏွိပ္လိုက္တာနဲ႔ ခ်က္ခ်င္း သူ အလုပ္တခုကိုလုပ္လိုက္တယ္။ အဲသလိုဆိုရင္ ဒီ computer မွာ ေရြးခ်ယ္တဲ့သေဘာ ရွိသလား။ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ မရွိေတာ့ဘူး။ ခလုတ္တခုကိုႏွိပ္တာနဲ႔ ဘာလုပ္ရမလဲလို႔ မစဥ္းစားႏိုင္ဘူး။ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ သူ မစဥ္းစားႏိုင္ဘူး။ လုပ္ၿပီးသားျဖစ္သြားတယ္ေနာ္။ လူေတြဟာလည္း ဒီလိုပဲ။ ျမင္တာနဲ႔ တခုခု react လုပ္လိုက္တယ္။ ၾကားတာနဲ႔ တခုခုလုပ္လိုက္တယ္။ ခ်က္ခ်င္းျဖစ္သြားတာ။ အခ်ိန္မဆိုင္းဘူး။ အဲသလိုလုပ္တဲ့သူဟာ သင့္ေတာ္သလား၊ မသင့္ေတာ္ဘူးလားဆိုတာကို ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားတတ္တဲ့ဉာဏ္ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မျဖစ္လိုက္ဘူး။ ေနာက္မွ သူ ေနာင္တရခ်င္ရမယ္ေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ ခ်က္ခ်င္းတံု႔ျပန္တတ္တဲ့သူဟာ ခ်င့္ခ်ိန္စဥ္းစားတတ္တဲ့ဉာဏ္ မရွိဘူး။ လြတ္လပ္မႈလည္း သူ႔မွာမရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အလိုအေလ်ာက္တံု႔ျပန္တတ္တဲ့လူဟာ လြတ္လပ္မႈမရွိဘူး။
ျမင္တဲ့အခါမွာ သိေနတယ္၊ ၾကားတဲ့အခါမွာ သိေနတယ္၊ စိတ္က အလိုေလ်ာက္မတံု႔ုျပန္ဘူး။ ၿပီးမွ လုပ္သင့္တာကို ေအးေအးေဆးေဆးလုပ္သြားတယ္၊ ေျပာသင့္တာကို ေအးေအးေဆးေဆးေျပာသြားတယ္ဆိုရင္ သူ႔မွာ သတိရွိတယ္၊ ဉာဏ္ရွိတယ္၊ ခ်င့္ခ်ိန္ႏိုင္တယ္၊ သူ႔မွာ လြတ္လပ္မႈရွိေနတယ္။ အဲဒါကို ကိုယ္တိုင္ခံစားလို႔ေတာင္ရတယ္ေနာ္။ သတိရွိေနတဲ့သူ၊ ဉာဏ္ရွိေနတဲ့သူဟာ စိတ္ထဲမွာ လြတ္လပ္တယ္ဆိုတဲ့ခံစားမႈ ရွိေနတယ္။ စိတ္ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ ပိုၿပီးေတာ့ ဉာဏ္ပညာႀကီးတဲ့သူျဖစ္တယ္။ မၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့သူဟာ ကိေလသာလႊမ္းမိုးေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အမွားမ်ားတယ္။ အမွားမ်ားတဲ့သူဟာ ပညာရွိလို႔ မေျပာႏိုင္ဘူး။ သတိရွိေနလို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ စိတ္ရွည္တယ္။ စိတ္တိုမိရင္လည္း ခဏေလးပဲ။ စကၠန္႔ပိုင္းေလးနဲ႔ေျပသြားတာပဲ။ စိတ္တိုတာကိုသိေနရင္ သိပ္မၾကာခင္ စိတ္တိုတာေျပသြားတယ္။
အေျခအေနေတြက ကိုယ့္စိတ္ကို လြန္လြန္ကၽြံကၽြံႀကီး ေႏွာင့္ယွက္ခြင့္မျပဳဘူး။
သတိရွိတဲ့သူ၊ ဉာဏ္ရွိတဲ့သူ၊ စိတ္မွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနတဲ့သူဟာ ျမင္ရ ေတြ႕ရ ၾကားရတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳေတြက မိမိရဲ႕စိတ္ကို လြန္လြန္ကဲကဲ အေႏွင့္အယွက္ျဖစ္သြားေအာင္ ခြင့္မျပဳဘူး။
( နဲနဲပါးပါးေလာက္ေတာ့ ျဖစ္မွာပါ။ ဒီေလာက္ကေတာ့ ကိစၥမရွိပါဘူး။) က်န္တဲ့လူေတြက ခြင့္ျပဳေနတယ္ဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ ပါသြားၿပီေနာ္။ ဒါေၾကာင့္ သတိမရွိရင္၊ စိတ္မၿငိမ္းခ်မ္းရင္ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္က ျမင္သမွ်၊ၾကားသမွ်ကိစၥေတြ ကိုယ့္ကိုလာၿပီးေတာ့အေႏွာင့္အယွက္ေပးႏိုင္ေအာင္ ခြင့္ျပဳထားသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေမာဟျဖစ္ေနရင္ ကိေလသာအားလံုးကို ျဖစ္ခြင့္ျပဳထားတယ္။
သတိရွိေနရင္ ဉာဏ္ရွိေနရင္ သင့္မွာတည္ၿငိမ္မႈ၊ေအးခ်မ္းမႈရွိေနရင္ ကိေလသာကို ျဖစ္ခြင့္မျပဳဘူး။ လြတ္သြားတဲ့အခိုက္မွာ ဝင္လာမယ္။ သိလိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ကိုဖယ္ၿပီးသား ျဖစ္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကိုယ့္မွာ စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္သြားၿပီဆိုရင္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္သတိေပးပါ၊ ငါ ျဖစ္ခြင့္ ျပဳလိုက္ၿပီ။
ဆရာေတာ္ဦးေဇာတိက (မဟာျမိဳင္ေတာရ)
အခြင့္အေရးနွင့္တာဝန္၊ သေဘာထားမွန္ပါေစ
စာအုပ္မွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္၊၊
စာမ်က္နွာ-၄၅ မွ ၅၂
Sign up here with your email
ConversionConversion EmoticonEmoticon